Historien om Fredericia Brewpub / 2019

Indholdsfortegnelse

Ideen fødes
En partner dukker op
Hvor skal vi bo?
Hvad skal vi hedde?
Vi skal have et logo
Det første inventar bliver (pludselig) købt
Rækken af tilladelser og godkendelser vokser støt
Ny bank igenigen
Øllets dag
Hvilket bryganlæg skal man vælge?
Aftaler med bryggerier
Hvordan bliver vores eget øl klar til åbningen?
Gothersgade 51 bliver vores hjem
Uden de frivillige når vi aldrig i mål
Istandsættelsen koster mange penge
Hektisk aktivitet før åbningen

Dørene slås op
De første par måneder
Bryggeriet kommer godt igang
24. december med besøg af krydstogtskib

Ideen fødes

De første planer om at etablere Fredericia Brewpub kommer til verden den 6. juni 2019. Efter 35 år i samme virksomhed, er det sidste udkald, hvis jeg skal prøve noget nyt. På et møde med min A-kasse, bliver der talt varmt om den støtte, man kan få som iværksætter. Pludselig slår det mig, at det er NU, jeg har chancen for at drive min hobby et skridt videre. Jeg burer mig inde i en måned, for at lave en forretningsplan og ideerne vælter frem.

Arbejdet med forretningsplanen viser, at det er dyrt at starte en brewpub. Et professionelt bryganlæg koster fra 1/2 mio. kr. og opad. Det er uden for den økonomiske ramme, som jeg har. Forretningsplanen består derfor af flere trin, så selve bryganlægget først bliver indkøbt senere.

En partner dukker op

Men så dukker Dorthe pludselig op på en pubcrawl med Ølentusiasterne i Fredericia. Hun hører om mine planer og hun går med nogle tilsvarende planer. Vi afstemmer vores forventninger på en række vigtige områder og det ligger hurtigt klart for os begge, at vi er meget enige om konceptet. Så vi beslutter, at vi begge skyder penge ind i projektet. Det giver mulighed for, at vi kan købe et mindre bryganlæg fra start.

Hvor skal vi bo?

Business Fredericia følger vores projekt på nært hold og de forsøger at feje foran os ? som på curlingbanen. Vi får kigget på adskillige lejemål. Vi er enige om, at vi skal være i den centrale del af Fredericia. Der er et lille område af byens gågader, der er attraktive. Det ved udlejerne godt og priserne er derefter. Vi står med 3 lejemål. Det ene ejes af en sand boligspekulant (med ret så dårlige skudsmål på nettet). Han forlanger en uhyrlig pris for et lokale, der er for lille til os. Væk med ham. Så har vi to tilbage. Det ene er også for lille til at huse et decideret bryggeri og vælger vi det, skal vi brygge øllet et andet sted. Det sidste lokale har størrelsen men er relativ dyr. Vi forelægger vores ideer for udlejeren, der virker interesseret.

Hvad skal vi hedde?

Egentlig vil vi gerne hedde Fredericia Bryghus, men der klæber sig en lidt kedelig historie til navnet. I 2008 lukkede Fredericia Bryghus efter blot 6 måneder. Det husker rigtig mange bysbørn - især dem, der investerede i foretagenet. Hvis vi skal gøre os håb om at få nogen støtte, skal vi vælge et andet navn. Uafhængig af hinanden, når vi frem til Fredericia Brewpub. Når vi udtaler navnet for andre, hører de ofte ordet 'bluepub' men vi holder fast. Vi skal no sørge for, at alle lærer at udtale navnet korrekt :)

Jeg synes selv, at jeg er verdensmester i det med grafik og logoer. Men vi bliver alligevel opfordret til at tage kontakt til en marketingsmand. Højst overraskende har han flere talenter end jeg. Han får lavet et fornemt logo, som vi straks bliver forelskede i. I løbet af no time har vi bestilt polo-shirts (til Øllets Dag) og flyers. Det rykker også en del i økonomien, for marketingsmanden skal jo også have løn.

Det første inventar bliver (pludselig) købt

En af mine gode venner ringer til mig og gør opmærksom på, at der er en online-auktion over inventaret på en større restaurant, der er lukket i byen. Jeg smider, hvad jeg har i hænderne, for at se, hvad der er af spændende ting. Efter en hæsblæsende onlineauktion, står jeg med borde, tallerkner, bestik - og ikke mindst - et fadølsanlæg med 10 haner. Det er en god start.

Rækken af tilladelser og godkendelser vokser støt

Vi er i dialog med kommunen, der er meget flinke til at hjælpe os på vej. Vi skal bl.a. have en tilladelse til at brygge øl i byens centrum, en byggetilladelse (for ombygning af lokaler), en spildevandstilladelse. Så er der lige anmeldelse til CVR, Erhvervsstyrelsen, moms og skat. Jeg bliver ansat som direktør, så der skal laves en kontrakt. Alkoholbevillingen er et kapitel for sig. Det er ufatteligt, hvad der skal samles sammen af dokumentation, budgetter, ID, straffeattest og jeg ved ikke hvad. Det tager et par dage, at få samlet det hele sammen. Heldigvis oplever vi også her en fantastisk hjælp fra en medarbejder, der hjælper os hurtigt frem til en midlertidig bevilling. Oven i alt dette har vi travlt med at få oprettet et crowdfunding projekt hos Coop (hvilket er en yderst positiv oplevelse - de er hurtige og dygtige) og en hjemmeside, så vi er klar til Øllets Dag. Advokaten klarer heldigvis en del af registreringerne, men der er nok at samle op på bagefter.

Ny bank igenigen

Det viser sig, at min bank ikke begiver sig ud i vilde eventyr med barer/bryggerier ol., så jeg må i gang med et bankskifte igen. Det er ikke trivielt, skal jeg hilse at sige. Der er masser af dokumenter, der skal læses og underskrives. Alle betalingsaftaler skal tjekkes, så vi ikke risikerer rykkergebyrer o.l. Heldigvis vil Sydbank rigtig gerne være med på eventyret?

Øllets Dag

Øllets Dag på Humletorvet i Fredericia den 7. september 2019 er vores store chance for at fortælle byen om vores planer. Bevæbnet med en kæmpe bunke flyers og godt belgisk øl på hanen fortæller vi lystigt gæsterne om vores projekt. Der er meget stor interesse og mange støtter resolut vores crowdfunding projekt, der eksploderede på dagen. Vi er målløse over den store opbakning. Det er svært at få armene ned. I flere uger efter Øllets Dag fortsætter indbetalingerne på crowdfunding kontoen. Snart kan Coop meddele, at vi er det projekt, der havde hentet flest penge på deres crowdfunding portal. Vores mål er at nå 80.000 kr. Inden september er omme, når vi over 140.000 kr.

Øllets dag i Fredericia (7. sep. 2019)

Hvilket bryganlæg skal man vælge?

Der findes en del på det danske marked, der handler med brugt og nyt bryggeriudstyr. Et ny anlæg er ofte kinesisk og til en fornuftig pris. Men leveringstiden er ca. 6 måneder. Så lang tid kan vi bare ikke vente. Lund Teknik barsler med en Beerstar brygmaskine. Den ser besnærende og billig ud. Det passer godt til vores økonomi her i starten. Men Beerstar 2000 (knap 200 liter) er ikke sat i produktion endnu, så det er også usikkert. Både Dorthe og jeg kommer fra en verden med Braumeister i køkkenet og det er ikke helt uden for rækkevidde, at investere i en 200 liters derfra. De kan faktisk godt være med i priserne på maltmøller, gærtanke o.l. Vores crowdfunding projekt kører fantastisk, så vi vælger at ofre pengene på god tysk kvalitet. Alt udstyret købes fra Speidel i Tyskland.

Dorthe og Alex brygger Fredericia ale sammen (14. sep. 2019)

Aftaler med bryggerier

Fra første færd har det været mit ønske, at vi kan servere øl fra Het Anker. Deres Carolus øl står for mig som noget af det bedste, Belgien kan fremvise på ølfronten. God gedigen kvalitet. Bryggeriet vil gerne 'lege' med og for at være helt sikker på, hvad de har indladt sig på, sender de en mand op, for at besigtige lokalerne. Aftalerne falder på plads og vi kan dermed servere hele produktlinjen fra Het Anker - som det eneste sted i Danmark. Vi er slemt stolte!

Klosterbryggeriet og Het Anker på besøg (24. okt. 2019)

Ud over vores eget og Het Ankers øl, skal vi også have øl fra andre danske og udenlandske bryggerier. Jagten går ind på at finde spændende øl - og der er heldigvis meget af det. Alle bryggerierne vil gerne have deres øl på vores haner og i løbet af kort tid har vi aftaler med bl.a. Frederikshavn Bryghus, Thisted Bryghus, Ebeltoft Gårdbryggeri, Åben og Fri Bryg.

Hvordan bliver vores eget øl klar til åbningen?

Vi kan jo ikke åbne uden at have vores eget øl på hanerne. Men bryganlægget ankommer stort set samtidig med åbningen, så vi får brygget et batch hos Åben i Kolding. Den 2. oktober drager jeg til deres bryggeri, der ligger på en gård nord for Kolding. Efter en spændende dag, har vi brygget ca. 1.200 liter af den øl, som vi kalder Fredericia golden ale.

Fredericia golden ale brygges hos Åben (2. okt. 2019)
Her flytter Fredericia Brewpub ind! (4. okt. 2019)
Dorthe igang med at fjerne gulvtæpper (5. okt. 2019)
Væggene til det ene kontor fjernes (7. okt. 2019)
Gulvet ser håbløst ud (10. okt. 2019)

Gothersgade 51 bliver vores hjem

Efter mange mails frem og tilbage, får vi en god aftale med ejeren af Gothersgade nr. 51. Huslejen er rimelig i forhold til de priser, vi har hørt for Fredericia centrum og vi rykker ind.
Vi overtager et kontorlokale med 3 mødelokaler og et stort lokale i midten. Det skal forvandles til en pub og et bryggeri på kortest (og billigste) mulige tid.
Vores held er, at vi tager fat i en lokal håndværker med fantastiske kontakter. I løbet af no time står håndværkerne klar til at hjælpe. De er alle indstillet på at støtte en god sag. Vægge bliver væltet, nye vægge sættes op, en glasvæg dukker op fra en gammel restaurant. Så kan vi tilbyde gæsterne fri kig ind til bryggeriet fra pubben.
Gulvet bliver vores skæbne. Et tæppebelagt gulv fjernes. Nedenunder er der masser af lim og et 'balret' linoleumsgulv. Jysk Service tager kampen op og efter rigtig mange timers knoklen, er gulvet forvandlet til et næsten nyt, skinnende gulv. En fantastisk forvandling, som ingen troede muligt. Selv ejeren af firmaet er synlig stolt.

Skillevæggen mellem bryggeri og pub tager form (17. okt. 2019)
Tobias bygger bar (19. okt. 2019)
Familien knokler med gulvet (19. okt. 2019)
Beklædningen på baren bliver farverig (20. okt. 2019)

Uden frivillig hjælp når vi aldrig i mål

Ikke kun håndværkerne står i kø, for at hjælpe. Via vores Facebook profil tilkalder vi hjælp til konkrete opgaver og i flere situationer er der over 10 frivillige i gang med at male, sætte bar op, pudse vægge, samle møbler, hente stole, gøre rent, hænge lamper op osv. Vi får en uvurderlig hjælp fra gode venner og familien.

De første fadølshaner er installeret (25. okt. 2019)

Istandsættelsen koster mange penge

Vi har ikke afsat særlig mange penge til istandsættelsen af lokalerne. Det viser sig at være en stor fejl. I oktober måned går det stærkt med at købe ind og betale regninger. Vores budget overskrides og vi er nødt til at lukke øjnene, for vi kan ikke stoppe op halvvejs. Heldigvis har vi et godt fundament at bygge på og vores crowdfunding projekt fortsætter i forrygende stil. Vi når op i nærheden af 200.000 kr. - vores mål var 80.000 kr. Fantastisk opbakning!

Nogen har sat en glad smiley på ruden - det er god humor! (26. okt. 2019)

Hektisk aktivitet før åbningen

Vores slidte linoleumsgulv skal have en dækkende hinde på og vi må ikke være i lokalerne i et helt døgn. Det er svært at aflevere nøglerne til gulvmanden, men der er også en masse kontorarbejde, der halter efter.

Selv om vi har købt os til den daglige bogføring, er der stadig en del arbejde med at scanne bilag ind og holde styr på, hvad der er sendt afsted til bogføringsfirmaet.

Tirsdag den 29. oktober har vi lokalerne fra morgenstunden og der møder en stor flok ind, for at hjælpe med at samle reoler, flytte møbler og bære køleskabe, ismaskine og varer ind.

Logistikken hænger godt sammen og efter en lang dag, er pubben næsten indrettet. Den frivillige hjælp er uvurderlig! Tirsdag er også den dag, hvor Steven fra Torsteins Drikkevareservice kan aflevere et færdiginstalleret fadølsanlæg. Vi er jublende lykkelige. Alt virker perfekt. Selv vores glas er endelig ankommet. Det holdt hårdt, selv om vi har bestilt dem for længe siden.

Det er hårdt arbejde, at køre fadølsanlægget ind. Steen ofrer sig! (29. okt. 2019)

Vi føler os næsten klar til at åbne onsdag - men alligevel går dagen med en masse småting - som f.eks. at få sat prisskilte på varerne. Vores bryganlæg skal ankomme onsdag og det vil være fedt, at det står i bryggeriet til skue for vores gæster. Men det dukker ikke op - og vi har ikke tid til at rykke efter det.

Reoler og køleskabe fyldes op (30. okt. 2019)

Dørene slås op

Torsdag den 31. oktober, kl. 11 åbner vi dørene på årets ØJ-dag. Vi har sat åbningstidspunktet tidligt, for at få kørt de første rutiner med betaling ol. ind. Allerede kl. 10:45 står de første udenfor, for at komme ind. Ganske kort forinden har vi konstateret, at dankort terminalen ikke virker. Det giver sved på panden. Men det er snart fixet - og så går det løs.

I løbet af torsdagen vælter det ind med Ølentusiaster, venner, familie og mere eller mindre tørstige/nysgerrige Fredericianere, der skal se 'giraffen'. Vi har forrygende travlt. Heldigvis hjælper familien godt til bag baren og med andre praktiske gøremål, så det bliver en god oplevelse for alle kunderne. Der er en lind strøm af kunder og vi har ikke tid til ret meget andet end at betjene dem. Åbningsdagen og fredagen (hvor det er J-dag) bliver lige så hektiske, som vi har drømt om.

Fredag er der så mange gæster, at vi må sætte ekstra borde op i bryggeriet. Her bliver der holdt en fest!

Bordene er fyldte med glade mennesker (1. nov. 2019)

Lørdag er en mere stille dag, hvilket mine 59-årige ben takker meget for. Der er tid til at puste lidt ud.

Øllet flyder og alle er glade (1. nov. 2019)

De første par måneder

Vi får en forrygende start. Fredericia tager fantastisk imod os. Mange giver udtryk for, at de har manglet et sted, hvor der skiftes ud på hanerne. Andre nyder, at der er god plads og ingen støjende højttalere. Det er muligt at tale sammen, selv om der er mange gæster. Vi får også ros for, at vi tillader, at man må spise medbragt mad i pubben. Vores eksistens breder sig som ringe i øllet og dagligt ser vi nye ansigter, der har hørt om os. Det er fantastisk at opleve.

Bryggeriet kommer godt igang

Dorthe og jeg bliver hurtigt fortrolige med bryganlægget. Efter et par testbryg, kommer der gang i gærtankene. I første omgang brygges en mørk Lillebælt ale. Vores anlæg er på 200 liter, men undervejs i processen er der en del svind (og det er ikke bryggerne, der drikker øllet!), så vores færdige kapacitet lander på omkring 150 liter pr. bryg.

Det var meningen, at der skulle købes tryktanke til bryganlægget for de penge, vi samlede ind via crowdfunding projektet. Da anlægget ankom, var der imidlertid kun en tryktank med - og ikke 3, som vi havde bestilt. 2 af tankene var gået i restordre og der var en leveringstid på et par måneder. I stedet købte vi et par plastictanke, så vi kunne få gang i brygningen.

I dag brygges en Sanddal porter (12. feb. 2020)
I dag brygges en Sanddal porter (12. feb. 2020)
Gæren har taget godt fat og kan ikke være i gærtanken (13. feb. 2020)

24. december med besøg af krydstogtskib

Vi forsøger at forudsige, hvornår der er travlt i pubben, for at have nok hjælp, til at kunne servicere kunderne. Fredag eftermiddag bliver hurtigt den dag, hvor der er mest drøn på. Fra kl. 15-16 til ca. kl. 19 går det løs. Vi får god hjælp fra Marie og Lasse i baren og i pubben. Amalie træder også til og Rikke er også en flittig hjælper i starten.

Fredag den 20. december bliver vi helt overrumplet af gæster. Det bliver den hidtil travleste dag.

Den 24. december er en tirsdag og det er normalt den mest stille dag i pubben. Vi har dog valgt at holde åbent fra morgenstunden, fordi der anløber et krydstogtskib i havnen. Det er første gang det sker, mens vi har haft åbent og vi vil gerne se, om det har nogen effekt på besøgstallet. Vi bliver glædelig overrasket. Sidst på formiddagen er pubben næsten fyldt og mere end halvdelen af gæsterne er fra krydstogtskibet. Fra Business Fredericia forlyder det, at vi har gjort det helt rigtige. Udenfor pubben står der nemlig et skilt, hvorpå der står "Local beer - Free wifi".

Besøg af krydstogtskib (24. dec. 2019)

Videre til 2020